Interaktiva visningar för personer med demenssjukdom

Är du anhörig eller arbetar med personer med en demenssjukdom? Boka en guidad visning med vår specialutbildade personal. Visningen utgår ifrån metoden Möten med minnet. Fri entré!

soda-visning-interaktion.jpg

Interaktiva visningar för personer med demenssjukdom

Denna visningar vänder sig till personer med demenssjukdom. Tillsammans med en anhörig eller annan följeslagare, får gruppen ta del av konsten. Efter visningen fikar vi och samtalar om konsten, om den egna upplevelsen och vilka minnen konsten väcker. Varje visning utgår från ett tema, exempelvis Sommaren i Uppland. Under visningen tittar vi på olika sorters konst. Efter visningen får du med dig bilder hem på några av konstverken som du sett och som vi pratat om. På så vis kan samtalet fortsätta hemma.

Praktisk information

Samling i i receptionen på utsatt tid. Under visningen finns pallar att sitta på. För att alla ska höra använder våra guider mikrofon. Det finns även hörslinga i museet, säg till guiden på plats så hjälper hen till. Visningar kan bokas på svenska och engelska.

Datum och tid

Du kan boka denna visning den första måndagen varje månad. Museet har då stängt för övriga besökare. Visningen startar alltid klockan 14:00 och tar cirka en timme. Räkna med att hela besöket, inklusive fika, tar cirka två timmar.

Fri entré

Antal deltagare

Max 10 personer i varje grupp.

Boka genom att ringa eller skicka e-post

Boka en gruppvisning genom att ringa eller skicka e-post.
I mejlet anger du:

• önskat datum
  • antal personer
  • önskat språk
  • Gruppens namn

Telefon: 018-727 24 85 (endast tisdag-fredag: 10:00.00–17.00).

E-post: konstmuseum@uppsala.se

Visningarna anordnas i samarbete med projektet Möten med minnen, ett projekt där museer runt om i Sverige fått hjälp att skapa specialanpassade program med interaktiva visningar för personer med demenssjukdom och deras anhöriga.

Uppdaterad: