Konsert: Vumbi Dekula + Dekula Band

Plats: Vasasalen

29 februari

Vumbi Dekula har varit en av de främsta ambassadörerna för kongolesisk musik i Skandinavien under en längre tid. Nu gör han sin premiärkonsert med albumet ”Congo Guitar” i Sverige och efter bjuds det på svängig, medryckande rhumba med Dekula Band.

Vumbi Dekula-sida.jpg

Om konserten

Efter att ha varit verksam som gitarrist i över 40 år (bland annat med Ahmadu Jarr’s Highlife Orchestra och i populära Tanzaniabandet Orchestra Macquis) i olika delar av världen så har Vumbi slagit sig ro i Sverige. Här driver han det omtyckta soukous-bandet Dekula Band, som gjort hundratals konserter de senaste åren.

Hösten 2023 så solodebuterade Vumbi med det instrumentala albumet ”Congo Guitar” som har tagit kritiker och lyssnare med storm. Den här kvällen gör han sin premiärkonsert för albumet i Sverige och efter det bjuds det på ett set med Dekula Band.

Boka

Boka din biljett via Tickster

Pris: 200 kronor

Art Night

Mellan 17.00-21.00 är det Art Night i museet. Baren har öppet till 21.00, med DJ, barmeny och kylda drycker. Museet har öppet till 20:00 med fri entré, öppna introvisningar och skapande verksamhet. Kom gärna tidigt och stanna en stund efter konserten.

Reception, telefon: 018-727 24 82.

Tisdag - onsdag: 11.00-17.00
Torsdag: 11.00-20.00
Fredag - söndag 11.00-17.00.