Uppstoppad fågel hänger från ställning på vägg. Foto: Courtesy Saskia Neuman Gallery

Nosedive & Detachment - Tobias Bradford

Svensk-amerikanske Tobias Bradfords mekatroniska skulpturer rör sig hackigt och visar på något djupt mänskligt, en slags ofullkomlighet.

(For information in English, scroll down.)

I många av Tobias Bradfords verk samspelar relativt enkel och egentillverkad mekanik med elektronik. Det skapar en illusion av mänsklig rörelse och förvandlar till synes vardagliga ting till något rörande och ibland obehagligt, både bekant och främmande. Allt i en egensinnig blandning av bysnille och visionär hemmabyggare, med människan som främsta undersökningsobjekt och inspiration.

Tobias Bradfords mekatroniska skulptur Nose Dive (2022) är lika alarmerande som komisk, där en duva evighetsdyker mot en bordsfläkt, som samtidigt får den att flaxa i fartvinden. Undergång och överlevnad i samma rörelse. I det mer makabra verket Detachment (2020) sprattlar ett lösryckt benpar på marken i ett hopplöst försök att fly fältet, utan vidare framgång.

De båda verken kopplas samman av denna dubbelhet som lockar till leenden men samtidigt skrämmer genom sin verklighetsanknytning; paradoxens komik inför det absurda, och obehaget i kopplingen maskin och människa.

Om konstnären 

Tobias Bradford är utbildad vid Goldsmiths University i London och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han har tidigare ställt ut på Örebro konsthall, Kristinehamns konstmuseum, Accelerator och Skövde konsthall samt på gallerier som Saskia Neuman Gallery i Stockholm men även internationellt på The Design Museum i London, Company Gallery i New York och June Art Fair i Basel. 2021 tilldelades han Maria Bonnier Dahlins stipendium.

Tobias Bradford finns representerad i samlingarna på Maria Bonnier Dahlin Stiftelsen, Magasin 3 och Ståhl Collection samt i privata samlingar, i Sverige och internationellt.

I samarbete med Saskia Neuman Gallery.

Nosedive & Detachment – Tobias Bradford – in English

Swedish-American Tobias Bradford's mechatronic sculptures move bumpily and reveal something deeply human, a kind of imperfection.

In many of Tobias Bradford's works, relatively simple and self-made mechanics interact with electronics. This creates the illusion of human movement, transforming seemingly mundane objects into something moving and sometimes uncomfortable, both familiar and alien. All in a wayward mix of village boy and visionary home builder, and with the human being as the main object of investigation and inspiration.

Tobias Bradford's mechatronic sculpture Nose Dive (2022) is as alarming as it is comical, in which a pigeon dives eternally towards a table fan, which at the same time makes it flap in the wind. Doom and survival in the same movement. In the more macabre work Detachment (2020), a pair of detached legs bounce on the ground in a hopeless attempt to escape the field, without much success.

The two works are linked by this duality that attracts smiles but at the same time frightens through its connection to reality; the comedy of paradox in the face of the absurd, and the discomfort of the connection between machine and man.

About the artist

Tobias Bradford was educated at Goldsmiths University in London and the Royal Institute of Art in Stockholm. He has previously exhibited at Örebro Konsthall, Kristinehamn Art Museum, Accelerator and Skövde Konsthall, as well as at galleries such as Saskia Neuman Gallery in Stockholm and internationally at The Design Museum in London, Company Gallery in New York and June Art Fair in Basel.

Tobias Bradford is represented in the collections of the Maria Bonnier Dahlin Foundation, Magasin 3 and the Ståhl Collection as well as in private collections, in Sweden and internationally.

In collaboration with Saskia Neuman Gallery.

Uppdaterad: