Program 12 maj
På museet presenteras en bred variation av uttryck och ingångar till performancekonst. Här aktiveras både kropp och sinne när dans varvas med vandringar, work-shops och meditativa möten. Upplev verk av både svenska och internationella konstnärer, och ta däremellan del av bar, dj, fria introvisningar och allt museet har att erbjuda.
My Lindh – Det fanns nu (performance)
Följ med på en poetisk vandring genom Uppsala slott, ledd av konstnären My Lindh. Tillsammans förflyttar vi oss mellan vardag och fiktion, i en upptäcktsfärd om oss själva och det som fanns nu.
- tider: 17.00-17.30 och 21.00-21.30
- plats: vandring i museet, start i entréen
- språk: svenska
- maxantal: 20 per tillfälle
Om verket
My Lindh tar med oss på en horisontell och vertikal förflyttning genom Uppsala konstmuseums utrymmen, i ett läge mellan fiktion och vardag, det drömlika och det sakliga, för en upptäcktsfärd om oss själva och det som fanns nu. Performanceverket tar sin utgångspunkt i textverket Det fanns nu som just nu visas i utställningen En postum resa in i framtiden på Uppsala konstmuseum. Verket består av små textfragment som finns utplacerade både i och utanför utställningen och som tillsammans skapar en sammanhängande berättelse.
Paz Rojo – Lo que baila – That which dances
Konstnären, dansaren och koreografen Paz Rojo presenterar ett danssolo som hon beskriver som en funnen form. ”Ett spår, en rest som ber att bli åtnjuten osjälviskt, oberoende av mig. Det som dansar har ingen relation till mig.”
- tider: 18.00-18.40
- plats: våning 3
- maxantal: 60
Om verket
Det som dansar är det som stannar kvar eller blir över. Det som gör motstånd. Det som irrationellt består: en yta, en rytm, en dröm. Resten av organets avtryck på golvet. Handen som vilar den sekunden. Klyftan genom vilken jag faller i vördnad. Hörnet där jag beslutar mig för att stanna, där jag beslutar mig för att dö. Brasan du funderar över. Askan av minnet av ett hantverk. En hemlighet. En dans som viskar ett obegripligt budskap. Det som dansar är nästan dött. Det är redan borta. Allt som återstår efteråt.
Koncept, dans, soundscape design: Paz Rojo. Ljudredigering: Paz Rojo and Emilio Tomé
Med stöd av Festival Domingo curaterad av Fernando Gandasegui, La Casa Encendida 2021, (Madrid), och residens-programmen på C.C.C CondeDuque (Madrid) och Köttinspektionen Dans (Uppsala). Tack till: Los Barros (Carlos Marquerie and Elena Córdoba), Begoña Hernández, Norberto Llopis, Ancor Luján.
Norberto Llopis Segarra – The Double Session
En filosofisk dubbelakt som ges över två dagar och omöjliggör sin egen plats genom att börja med ”imorgon” och avsluta med ”igår”.
- tider: 19.00-20.00
- plats: hörsalen
- språk: engelska
- maxantal: 100
Om verket
Härmed välkomnas du till The Double Session.
The Double Session är en dubbelakt.
Ett verk som “äger rum” i mellanrummet mellan två akter
som i sin tur “äger rum” under två på varandra följande dagar
närmare bestämt, 12 maj på Uppsala konstmuseum och 13 maj på Region Uppsala folkhögskola.
Den första akten heter “Imorgon”.
Den andra akten heter “Igår”.
Att ta del av båda akterna är “å det bestämdaste” förbjudet
med andra ord; Om du har bestämt dig för att se “Imorgon”, är du inte tillåten att se igår.
Om du har tänkt se “Igår” får du inte ha sett imorgon.
Sepideh Khodarahmi – my own room
Genom att använda uppvärmning som format; berör my own room temat att bebo både rummet en befinner sig i, sin egen kropp och konstkontexten; eskapistiska strategier och strategier för att stanna kvar vävs samman med en längtan efter att dansa.
tider: 20.00-21.50
plats: utställningssalarna, fokus våning 1
språk:engelska
maxantal: 100
Om verket
föreställ dig att du inte är här just nu, du är på en strand
solen smeker din hud, värmer dig långsamt
värmen leder uppmärksamheten till dina leder
den får dig att sjunka djupt in i dina muskler
dina saker är utspridda på en filt
dina saker avslöjar dig
de skapar en förteckning över vem du är
gör det publikt
visar upp det för alla förbipasserande
ibland behöver vi komma bort
komma undan så att vi faktiskt kan stanna kvar
på vilket sätt kan vi komma i kontakt med vår
hud, kött, ryggrad (som på stranden)?
att tillåta mig själv dyka in i olika lager och skapa mitt eget utrymme
blir politiskt när jag förväntas ta ställning
det här är ett solo som kommer ur längtan
att dansa och ständigt
förändras
för att skapa ett eget rum
my own room av dansaren, skådespelaren och koreografen Sepideh Khodarahmi är ett danssolo skapat för Revolve elsewheres 2023 på Uppsala konstmuseum, som baseras på rörelseresearch för verket hydrohug (samproducerat av SITE och MARC, med premiär feb 2024 på KONTRÄR).
Genom att använda uppvärmning som format; berör my own room temat att bebo både rummet en befinner sig i, sin egen kropp och konstkontexten; eskapistiska strategier och strategier för att stanna kvar vävs samman med en längtan efter att dansa.
Jafar The Superstar – SOULLESS WEST
Jafar The Superstar presenterar det helt nya performancet SOULLESS WEST, där du själv är en del av verket. Verket bygger vidare på hans tidigare verk om spirituell kapitalism och new-age konsumtion.
- tider: 20.15-21.30
- plats: våning 3
- språk: engelska
- maxantal: 30
- bekväma kläder rekommenderas
- Åldersgräns: 18 år
Om verket
En iscensättning av en tantrisk workshop som Jafar The Superstar deltog på som tonåring. Baserad på det största ‘what-the-fuck’ ögonblicket i hans liv är SOULLESS WEST en knasig antändning av övningar i orgasmisk telepati, kakaoceremoni och hardcore gudomlighet. Performancet dyker ner i självutnämnda spirituella ledares ritualistiska manipulationer för att avslöja hur könade ideologier omformas till kosmiska sanningar inom intill-sekteristiska sammanhang.
Cecilia Germain – I full hastighet på väg mot förmödrars röster, i en liten skog som är ett rymdskepp
Kvällens sista performance sker i slottets hörsal. Cecilia Germain bjuder in till en stunds vila och lyssnande. Konstnären har letat efter ord och meningar bland annat från ursprunglig afrikansk andlighet som hon delar med oss.
tider: 22.00-22.40
plats: hörsalen
språk: svenska och engelska
maxantal: 60
Om verket
Ett stilla rum, en tillfällig gemenskap, en liturgi. Ett assemblage av ord som vill säga något om vårt nödvändiga samarbete och släktskap till det vi länge försökt att separera oss ifrån, nämligen naturen.
Är det möjligt för en afrofuturism, som hämtar näring ur sina traditionella andliga praktiker, att visa vägen framåt i en samtid där planetens överlevnad står på spel? Kan jordens och därför också vår egen dystra framtidsprognos faktiskt förändras genom att vi i vårt inre öppnar upp för andra perspektiv, andra värderingar och livsmål?