Vernissage: Johan Ibrahim Adam - OMG

Plats: Uppsala konstmuseum, våning 1

21 september

Tid: 14:00

Kom och fira att utställningen med årets ateljéstipendiat öppnar. I installationen OMG rör sig Johan Ibrahim Adam mellan glasblåsning, tuftning, måleri, teckning och digital konst. Andlighet och ritualer har alltid fascinerat. porträtt_jia700x470.jpg

11.00 Utställningen öppnar.
14.00 Invigning: Daniel Werkmäster, museichef, hälsar välkommen. Linda Eskilsson, kulturnämndens ordförande invigningstalar. Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent och curator för utställningen samtalar tillsammans med konstnären Johan Ibrahim Adam.

Om utställningen

I utställningen OMG blandas religionsdialog, heligt, blasfemiskt och förundran. Vem åberopar du? frågar Johan Ibrahim Adam. OMG är en balansakt mellan vardagskommunikation och digitala känslor och ett sökande efter en andlig närvaro.

Om konstnären

Johan Ibrahim Adam är Uppsala kommuns ateljéstipendiat 2023/24. Som utbildad på Konstfacks avdelning för keramik och glas, men även på Gerrit Rietveld akademien i Amsterdam, behärskar han glasblåsning, men också tuftning, måleri, teckning och digital konst. I hans samplande metod möts identitetspolitik, andliga världar och spelkultur. Andlighet och ritualer har alltid fascinerat.

Läs mer om Johan Ibrahim Adam och utställningen OMG

Mat och dryck

Caféet är öppet till 17.00 och serverar mat, dryck och snacks. Vernissagemeny: En modern tolkning av skördefestens rika smaker där tre rätter serveras på tallrik - krämig kungskrabba, lättrökt röding och glaserad lammbringa. Pris: 145 kronor.

Museets reception. Telefon: 018-727 24 82

Receptionen är bemannad under museets öppettider:
tisdag–onsdag: 11.00–17.00
torsdag: 11.00–20.00