Sopplunch: RUSMUS guidar nya konstnärer

Plats: Uppsala konstmuseum

17 oktober

Gör en djupdykning i konsten och ät en god sopplunch i museets hörsal, Vasasalen.

Denna gång berättar RUSMUS om ett projekt som verkar för att stötta och guida konstnärer som är i början av sina karriärer.

Projektet vill ge konstnärer möjligheten att undersöka och utforska offentliga platser för att sedan skapa tillfälliga konstverk på dessa platser. En viktig del av projektet är det mobila residenset, där konstnärerna får möjlighet att utveckla sina processer i undersökandet av det offentliga rummet. Resultatet av konstnärernas arbete i RUSMUS mobila residens utmynnar i olika typer av konstnärliga uttryck som visats på olika offentliga platser i Uppsala och regionen.

RUSMUS står för "regional ung salong" ihop med "mobil ung salong". RUSMUS utforskar ”temporalitet” i det offentliga rummet genom ett mobilt program som ambulerar runt om i Uppsala och Knivsta under 2024.

Sopplunchen ges i samarbete med Uplands konstförening.

Boka

Boka din biljett på Tickster

Föreläsning och sopplunch: 129 kronor
Enbart föreläsning: 50 kronor.

Praktisk information

Sopplunchen anordnas i museets hörsal, Vasasalen. Dörrarna öppnas 11.45. Då står lunchen framdukad. Lunchen består av soppa, sallad och bröd, kaffe och kaka. Föreläsningen startar 12:00 och pågår i cirka 50 minuter. Vill du sitta kvar efter föreläsningen går det bra.

Reception, telefon: 018-727 24 82
tisdag–onsdag: 11.00–17.00