Kulturnatten: Klara Lewis konsert på borggården

Plats: Uppsala konstmuseum, borggården

14 september

På Kulturnatten låter Klara Lewis sitt senaste audiovisuella verk 4U skölja över borggården i en livekonsert som för en stund transformerar platsen.

Klara Lewis. Mutek Montreal 2018. Photo by Bruno Destombes700x390.jpg

Klara Lewis, Mutek Montreal 2018. Foto: Bruno Destombes

Klara Lewis bygger känslofyllda stycken av bearbetade fältinspelningar, samplingar, fysiska rytmer och syntar där det digitala möter det organiska. På oväntade platser hittas ofta en skönhet som balanserar mellan dissonans och harmoni.

För kvällen får vi höra material från kommande albumet Thankful. Skivan är tillägnad vännen, mentorn och skivbolagschefen Peter Rehberg som gav ut Klaras debutalbum för 10 år sedan. Här hörs influenser från den världsvida och enorma experimentella elektroniska scenen. Lewis hyllning till Rehberg bjuder på känslomässiga melodier som gradvis övergår i en euforisk digital avgrund.

Klara Lewis har framfört sina lika ömsinta som brutala audivisuella verk på internationella festivaler så som Sonar (Barcelona), Mutek (Montreal & Mexiko) och Dark Mofo (Tasmanien). De senaste åren har hon även samarbetat med Fever Ray-producenten Peder Mannerfelt och med Nik Colk Void från Londonbaserade bandet Factory Floor. 2016 skapade Lewis en ljudinstallation för Uppsala konstmuseums permanenta samling.

Fri entré!

Museets reception. Telefon: 018-727 24 82

Receptionen är bemannad under museets öppettider:
tisdag–onsdag: 11.00–17.00
torsdag: 11.00–20.00