Vernissage: Tyra Kleen – Ständigt sökande

Plats: Uppsala konstmuseum

12 oktober

Tid: 14:00

Kom och fira att utställningen Tyra Kleen – Ständigt sökande öppnar. Tyra Kleen (1874–1951) var konstnär, spiritist och världsresenär i det tidiga 1900-talet. Hon sökte sig till ockulta kretsar och utvecklade ett symbolistiskt konstnärligt uttryck. Hennes vilja att utmana samhälleliga, religiösa och sociala normer var drivkraften, både i hennes konstnärskap och författarskap.

Det-forlorade-paradiset700x390.jpg

Det förlorade paradiset. 1909, Tyra Kleen. Foto: Åmells konsthandel

11.00 Utställningen öppnar.
14.00 Invigning: Daniel Werkmäster, museichef, hälsar välkommen. Karin Ström Lehander, doktorand i konstvetenskap vid Åbo Akademi, och Åsa Thörnlund, intendent, berättar om Tyra Kleen och utställningen.

Om utställningen

Utställningen presenterar Tyra Kleens konstnärskap och bygger på Karin Ström Lehanders nya forskningsrön om konstnären. Den är producerad av Norrköpings Konstmuseum och curatorer för utställningen är Helena Scragg, Norrköpings Konstmuseum och Karin Ström Lehander, doktorand vid Åbo Akademi, Finland. Utställningen är den mest omfattande sammanställning av Tyra Kleens konst som visats.

Om konstnären

Tyra Kleen föddes 1874 i Stockholm och växte upp på familjegården Valinge nära Nyköping i en adlig överklassmiljö. Hennes pappa var diplomat och han tog med familjen på sina uppdrag. Det gjorde att Tyra Kleen blev resvan redan som ung.

Som konstnär skolades hon in i symbolismen och jugendstilen. Hon är främst känd för sina symbolistiska litografier och för skildringar av dansare på Java och Bali (dagens Indonesien).

Tyra Kleen levde ett självständigt och äventyrligt liv vid en tid då kvinnor saknande rösträtt. Hennes årslånga resor motiverades av hennes nyfikenhet och intresse för religiösa och andliga frågeställningar.

Läs mer om Tyra Kleen och utställningen Ständigt sökande

Mat och dryck

Caféet är öppet till 17.00 och serverar mat, dryck och snacks.

Museets reception. Telefon: 018-727 24 82

Receptionen är bemannad under museets öppettider:
tisdag–onsdag: 11.00–17.00
torsdag: 11.00–20.00