Konsert: The Second Hand Orchestra

Plats: Uppsala konstmuseum

28 november

Vår musikaliska curator Karl Jonas Winqvist och hans åttamannaorkester The Second Hand Orchestra bjuder in till en instrumental julkonsert i spelglädjens tecken.

The Second hand orchestra700x390.jpg

Foto: The Second Hand Orchestra

Om konserten

Förra julen dök The Second Hand Orchestras alternativa julalbum ”So, this is Christmas” upp. Albumet är fyllt av lekfulla, instrumentala versioner på välkända jullåtar och det prisades internationellt på olika musikbloggar. Den stora orkestern improviserade runt låtarna på ett respektlöst, men kärleksfullt sätt. Det gjorde att låtarna kändes mer som nya kompositioner än som uttjatade klassiker.

Lagom till den här konserten släpper bandet en uppföljande julskiva: ”Slow, this is Christmas”. Som titeln avslöjar består den av långsamma versioner av välkända jullåtar. Förbered dig på både sävliga och kvicka jullåtar i fantasifulla och instrumentala arrangemang. Låtarna framförs av en brokig DIY-orkester där det spelas så väl basmunspel och cello som dragspel, gamla syntar, violin, kontrabas, oboe, klarinett, leksakspianon och marimbor.

Bandet har de senaste åren varit kompband till den skotske folkartisten James Yorkston. Förra året gjorde The Second Hand Orchestra två utsålda turnéer i Storbritannien, där de backade upp James Yorkston och Nina Persson (tidigare The Cardigans) med spelglädje i massor.

Boka

Boka din biljett via Tickster

200 kronor

Art Night

Det är Art Night och museet har öppet till 20.00 med fri entré, öppna introvisningar och skapande verksamhet. Baren har öppet till 21.00 med DJ, mat och dryck. Kom gärna tidigt och stanna en stund efter konserten.

Reception, telefon: 018-727 24 82.
Tisdag–onsdag: 11.00-17.00
Torsdag: 11.00–20.00