Två föredrag om Ukrainas historia och kulturarv

Plats: Uppsala konstmuseum

22 februari

Möt Peter Johnsson och Helen Rånlund som i två separata föredrag riktar blicken mot Ukrainas historia och kulturarv. Du får en historisk bakgrund till Ukrainas identitet och strävan efter att ingå i den europeiska demokratiska civilisationen efter århundraden som koloni i det ryska och sovjetiska imperiet samt en inblick i hur kulturarbetare idag verkar för att skydda kulturarvet i Ukraina.

Fri entré!

Ukrainas plats i historieskrivningen

Peter Johnsson, författare till boken Ukraïna i historien – Från äldsta tid till 2023, ger en historisk bakgrund till Ukrainas identitet och stävan efter att ingå i den europeiska demokratiska civilisationen efter århundraden som koloni i det ryska och senare sovjetiska imperiet. Peter Johnsson är historiker och journalist som under fyra decennier, med Warszawa som utgångspunkt, rapporterat för nordiska medier om utvecklingen i Central-och Östeuropa, inte minst Ukraina.

Ukraina och kulturarvets roll i det ryska anfallskriget

Förstörelse av museer och historiska byggnader är en del av dagens psykologiska krigsföring. Hör Helene Rånlund, ordförande i svenska ICOM om situationen i Ukraina. Helene Rånlund arbetar även med Nätverket Blue Shield, en ideell organisation som verkar för skyddet av kulturegendom i händelse av väpnad konflikt eller andra katastrofer. Som överintendent på Statens Försvarshistoriska museer har hon även initierat en utställning på Armémuseum om Sveriges och Ukrainas gemensamma korsvägar i historien under 1000 år i samarbete med ukrainska kulturarvsinstitutioner och svenska Riksarkivet.

I samarbete med Ukarinska institutet, Svenska ICOM, Statens Försvarshistoriska museer och Uplands konstförening.

En del av utställningen Border Memories

Föredragen anordnas i samband med utställningen Border Memories, där den ukrainska konstnären Zhanna Kadyrova genom skulpturer och installationer skildrar krigets Ukraina.

Läs mer om utställningen

Boka

Boka din kostnadsfria biljett på Tickster

Fri entré!

Art Night

Mellan 17.00-21.00 är det Art Night i museet. Baren har öppet till 21.00, barmeny och kylda drycker. Museet har öppet till 20:00 med fri entré, öppna introvisningar och skapande verksamhet. Kom gärna tidigt eller stanna en stund efter föredraget.

Har du frågor?

Kontakta museets reception. Telefon: 018-727 24 82

Receptionen är bemannad under museets öppettider:
Tisdag - onsdag: 11.00-17.00
Torsdag: 11.00-20.00
Fredag - söndag 11.00-17.00.