Sista chansen: Stipendiater 2021 och Her Selfie

Du har väl inte missat utställningen Stipendiater 2021 med verk av sex konstnärer som fått stipendium från Region Uppsala, Uppsala kommun, Tierps kommun. Sista datum att se utställningen är 23 januari.

Region Uppsala och de olika kommunerna i Uppsala län delar årligen ut kulturstipendier. Uppsala konstmuseum har bjudit in stipendiater inom kategorin bildkonst och ställer ut sex av dessa.

De sex konstnärerna är:  Alba Folgado i samarbete med med Nachla Libre, Katarina Eismann, Isak Hall, Amanda Selinder, Emilia Sundqvist, Helena Wallberg.

Läs mer om utställningen

Sista helgen för Her Selfie - a social closet

I helgen är det också sista chansen att se Uppsalakonstnären Maud Karlssons interaktiva videoverk Her Selfie - a social closet. Filmen visas i Borgstugan i Museum Bar & Café mellan 4 december och 23 januari.

Verket är i formen av en smartphone. När någon skickar en ”like” till den aktiveras verket som handlar om den förföriska eran av social medier, som lockar och fångar oss, och som vi lätt tappar bort oss själva i.

När karaktären i filmen vrider kameran mot betraktaren tar den bilder av publiken och integrerar bilderna i konstfilmen. Bilderna sparas inte.

Karaktären Her Selfie spelas av Maud Karlsson som också är producent till verket. Uppsalaregissören Martin Lima de Faria och Uppsalakonstnären Maud Karlsson har skapat det interaktiva videoverket. Filmen blev uttagen till Cannes Short Film Corner i år. Den ska också visas i samarbete med New York Fashion Week Februari 2022.

Her Selfie - a social closet är en fristående fortsättning på det likande verket Her Self - a portrait som visades på Uppsala Konstmuseum 2017.

21 januari 2022