Närvaron av frånvaro - Sahar Alkhateeb
Konstnären Sahar Alkhateeb skapar installationer av åldrade trämöbler. Begagnade stolar plockas isär och sammanfogas i nya former för att ställa frågor om rötter och identitet.
Konstnären, Sahar Alkhateeb.
Utställningsperiod: 20 augusti - 2 oktober
Entré: Fri entré
Sahar Alkhateeb är konstnär, född i Palestina men bosatt och verksam inom konst i Sverige sedan 2015. 2021/2022 är hen Uppsala kommuns ateljéstipendiat för nyutexaminerade konstnärer. I utställningen visas en stor installation med samma namn som utställningen. Den breder ut sig mellan golv och tak och består av bearbetade second-hand-möbler i trä och plast, samt metallrör.
"Vem blir man när man skiljs från en kamp som vuxit samman med den egna identiteten? Vad finns kvar av jaget, när det skurits av från det som det en gång byggts upp av? Det som varken är ett minne eller är helt närvarande. Stora ord om blod och ursprung, som varken går att helt äga eller förlora. Förväntningen - inför sig själv och omgivningen - på att vara äkta, tillräcklig.”
Sahar Alkhateeb
Utställningen undersöker rötter och identitet som avstånd eller glapp. Den försöker också famna en stark längtan till landet Palestina, den röda jorden med olivlundar, doften av cypresser och hur denna längtan för hen också bär på motstridiga känslor av palestinsk frihetskamp och individuell frihetskamp.
”Leta inte efter kanaaniten i dig för att bevisa din existens” skriver den palestinske poeten Mahmoud Darwish, vars diktsamling In the presence of absence också inspirerat utställningen till dess titel. Kanaanit, som är en äldre benämning för en forntida folkgrupp i Mellanöstern, är högst levande i arabisk litteratur. Men vad kräver det av den som ska uppfylla rollen som kanaanit? Och får man vara mer än det eller förväntas det vara hela ens existens? I det svenska samhället finns en spegelbild av samma sak: får man vara den ickevita, transpersonen, palestiniern - men också mer? Också en hel människa?
Workshop med gruppen Newcomers
Sahar Alkhateeb genomför även en workshop The Parts of Our Bodies We are Told to Hide i slottsparken med gruppen Newcomers på RFSL Uppsala som en del av sommarutställningen Resonating Bodies och visas 20 augusti - 11 september.
Om Sahar Alkhateeb
Sahar Alkhateeb har en MFA-examen från Konstfack i Stockholm och BA i samtida konst från International Academy of Art i Ramallah / Palestina och har tidigare ställt ut på Malmö konstmuseum, Växjö Konsthall, Göteborgs Litteraturhuset och Konstnärshuset.
Och du frågar: Vad betyder ordet hemland?
Och de svarar: Huset, mullbärsträdet,
hönshuset, bikupan, doften av nybakat bröd och
den allra första himlen.
Och du frågar: Kan ett ord med så få bokstäver
rymma alla dessa saker …
De här sakerna … och blir för trångt för oss?
Och du växer snabbt, till de stora ordens takt,
och på randen till en värld som rasar samman
bakom dig och en värld som ännu inte tagit
form framför dig … en värld kastad som en
förlupen sten i ödets lekar. Du frågar dig själv:
Vem är jag? Och du vet inte heller hur du ska
presentera dig. Du är fortfarande för liten för en
fråga som har förbryllat filosoferna. Men den
tunga frågan om identiteten har gjort fjärilen
oförmögen att flyga.
Ur Mahmoud Darwishs prosadiktsamling Fi hadrat al-ghiyab (In the presence of absence), från 2006. Utdraget är översatt av Jasim Mohamed.
في حضرة الغياب
هذه المحتويات ... و تضيق بنا؟
وبسرعة تكبر على وقع الكلمات الكبيرة، وعلى الحافة بين
عالم ينهار خلفك، وعالم لم يتشكل بعد أمامك ... عالم
مرميّ كحجر طائش في لعبة أقدار. تسأل نفسك : من
أنا؟ ولا تعرف كيف تعرِّف نفسك. ما زلتَ صغيراََ على
سؤال يحيِّر الفلاسفة. لكن سؤال الهوية الثقيل قد أقعد
.الفراشة عن الطيران