Interaktivt videoverk visas i Museum Bar & Café

Snart kan du se Uppsalakonstnären Maud Karlssons interaktiva videoverk Her Selfie - a social closet hos oss. Filmen visas i Borgstugan i Museum Bar & Café mellan 4 december och 23 januari.

Verket är i formen av en smartphone. När någon skickar en ”like” till den aktiveras verket som handlar om den förföriska eran av social medier, som lockar och fångar oss, och som vi lätt tappar bort oss själva i.

När karaktären i filmen vrider kameran mot betraktaren tar den bilder av publiken och integrerar bilderna i konstfilmen. Bilderna sparas inte.

Karaktären Her Selfie spelas av Maud Karlsson som också är producent till verket. Uppsalaregissören Martin Lima de Faria och Uppsalakonstnären Maud Karlsson har skapat det interaktiva videoverket. Filmen blev uttagen till Cannes Short Film Corner i år. Den ska också visas i samarbete med New York Fashion Week Februari 2022.

Her Selfie - a social closet är en fristående fortsättning på det likande verket Her Self - a portrait som visades på Uppsala Konstmuseum 2017.

29 november 2021