Taidetreffit / Konstfika på finska

Katsele taidetta, tapaa taiteilija ja kahvittele. Sunnuntaina 5. toukokuuta 14.00–16.00. Tervetuloa! // Se på konst, träffa konstnär och fika. Söndag 5 maj 14.00–16.00. Välkommen!

Till vänster ett bord med vit duk och stenar placerade på bordet. Till höger, en obäddad säng och nattygsbord

Tule Uppsalan taidemuseoon käymään ukrainalaisen taiteilijan Zhanna Kadyrovan näyttelyssä Border Memory. Sen jälkeen kahvittelemme ja kuuntelemme elokuvaohjaaja ja taiteilija Mervi Junkkosta, joka kertoo elokuvistaan ja videoinstallaatioistaan.

Ohjelma

Näyttely alkaa 4. kerroksessa klo 14.00 ja kestää noin 45 minuuttia. Museon taidepedagogi Marian Niskala kertoo näyttelystä Zhanna Kadyrova – Border Memory.

Näyttelyn jälkeen juomme kahvia Vasasalissa ja kuuntelemme elokuvaohjaaja ja taiteilija Mervi Junkkosta, joka kertoo omasta taiteestaan.

Kohderyhmä: kaikenikäiset
Kieli: suomi
Hinta: maksuton

Taidetreffit toteutetaan Uppsalan kunnan suomen kielen hallintoalueen tukivaroilla.

Tervetuloa!

________________________________________________________________

Kom till Uppsala konstmuseum och få en visning av den ukrainska konstnären Zhanna Kadyrovas utställning Border Memory. Efteråt fikar vi och lyssnar på filmaren och konstnären Mervi Junkkonen, som berättar om sina filmer och videoinstallationer.

Program

Visningen börjar 14.00 på våning 4 och tar ungefär 45 minuter. Museets konstpedagog Marian Niskala berättar om utställningen Zhanna Kadyrova – Border Memory.

Efter visningen fikar vi i Vasasalen och lyssnar på filmaren och konstnären Mervi Junkkonen som berättar om sitt konstnärskap.

Ålder: alla åldrar
Språk: finska
Kostnad: utan kostnad

Konstfika på finska genomförs med stöd av Uppsala kommun, finskt förvaltningsområde.

Välkommen!

16 april 2024