Taidetreffit / Konstfika på finska

Tapaa taiteilija Kaarina Kaikkonen ja kuule hänen kertovan taiteilijuudestaan. Lauantaina 22. toukokuuta klo 14.00-15.00.

Kaarina Kaikkonen, From the Bottom of my Heart, installation, 2018, på borggården utanför Uppsala konstmuseum. Foto Pär Fredin.

Kaarina Kaikkonen, Sydämeni pohjasta, installaatio, 2018, linnanpihalla Uppsalan taidemuseon edessä. Kuva: Pär Fredin.

Kaarina Kaikkonen on suomalainen taiteilija, joka tekee valtavia installaatioita kierrätetystä materiaalista, kuten käytetyistä vaatteista. Ehkä muistattekin hänen installaationsa ”Sydämeni pohjasta” Kulttuuriyönä 2018. Silloin kolmesataa miestenpaitaa liehui tuulessa linnanpihan suihkulähteestä kohti museon kattoa.

Ohjelma

Taiteilija ja museopedagogi Natasha Dahnberg toivottaa kaikki tervetulleeksi (käännetty suomeksi). Sitä seuraa keskustelu Kaarina Kaikkosen kanssa, jonka moderoi Mervi Junkkonen. Keskustelussa käydään läpi hänen taiteilijuuttaan laajemmin sekä perehdytään Uppsalan taidemuseossa nähtyihin teoksiin. Hän kertoo taiteellisesta prosessistaan; siitä miten idea syntyy ja miten hän työskentelee paikan, materiaalin, värien ja nimen kanssa. Hän puhuu myös siitä, miten henkilökohtaisella tasolla taide on ollut tärkeä osa suruprosessia vanhempien poismenon jälkeen.

Keskustelu on etukäteen nauhoitettu ja lähetetään tällä sivulla. Se julkaistaan myös uudelleen Uppsalan taidemuseon  Facebook -sivulla.

Kohderyhmä: kaikenikäisille
Kieli: suomi
Hinta: ilmainen sisäänpääsy

Projekti toteutetaan Uppsalan kunnan suomen kielen hallintoalueen tukivaroilla.

Tervetuloa!

Konstfika på finska

Möt konstnären Kaarina Kaikkonen och hör henne berätta om sitt konstnärskap.

Kaarina Kaikkonen är en finländsk konstnär som skapar enorma installationer av återanvänt material, exempelvis av begagnade kläder. Kanske minns du hennes installation From the Bottom of my Heart, under Kulturnatten 2018. Då lät hon trehundra herrskjortor fladdra i vinden från borggårdens fontän till museets tak.

Program

Natasha Dahnberg, konstnär och museipedagog, hälsar alla välkomna (tolkas till finska). Därefter inleds samtalet med Kaarina Kaikkonen som modereras av Mervi Junkkonen. Samtalet kretsar kring Kaarinas konstnärskap ur ett större perspektiv och även om enskilda verk som har visats på Uppsala konstmuseum. Kaarina delar också med sig av sin skapandeprocess, hur hon får sina idéer och hur hon arbetar med plats, material, färger och namn. Hon berättar även om hur konsten, på ett personligt plan, varit viktig i sorgeprocessen efter hennes föräldrars bortgång.

Samtalet är förinspelat och sänds online. Det publiceras på denna sida och i ett nytt inlägg på Uppsala konstmuseums Facebooksida.

Ålder: alla åldrar
Språk: finska
Kostnad: kosnadsfritt

Konstfika på finska genomförs med stöd av Uppsala kommun, finskt förvaltningsområde.

Välkommen!

10 maj 2021