Lundahl & Seitl på konstmuseet i höst

Mellan nionde september och tredje oktober visar konstnärsduon Lundahl & Seitl ett nybeställt verk på Uppsala konstmuseum. Genom en omvänd VR-teknik får besökarna möta en skuggvärld från den antika Pergamonfrisen. Verket är framarbetat tillsammans med konstnärerna Jaime Reyes och Dominic Dautheribes.

Symphony Akropolis Museum Courtesy Lundahl & Seitl. Foto: Thron Ullberg.

Konstnärsduon Lundahl & Seitl är omtalade för sina omslutande installationer där sinnen som hörsel, känsel, lukt och syn växelvis aktiveras, eller stängs av. De använder ofta avancerad teknik för att trigga betraktarens egen förmåga att skapa en virtuell verklighet genom konsten. Nu har de tagit sig ann en av Uppsala konstmuseums rymdfulla salar för ett nytt konstverk.

I konstverket Involution har Lundahl & Seitl utgått från författaren och dramatikern Peter Weiss öppningsscen i romanen Motståndets estetik. Scenen utspelar sig på Pergamonmuseet i Berlin, där den monumentala altarfrisen skildrar grekiska gudar och titaner som utkämpar en strid.

Besökarna sätter inledningsvis på sig hörlurar. En röst guidar dem sedan i en stillsam koreografi där de med hjälp av projektioner och googles som tillfälligt stänger av synen växelvis stiger in och ut ur en skuggvärld och upplever olika nivåer av verklighet.

Besökarna kommer både att dela en upplevelse och på samma gång uppleva helt olika saker utan att de själva kan kontrollera upplevelsen.

Förmågan att involvera sig

Konstverket Involution handlar om mentalt motstånd mot yttre kontroll - när du inte själv kan kontrollera vad du ser, hör eller känner - och om förmågan att involvera sig i varandras liv.

– Med Involution har Lundahl & Seitl tagit ett nytt steg i sina undersökningar av förhållandet mellan att omslutas av en värld och att se den som ett system utifrån. Involution har olika lager, där deltagarna upplever olika saker i en och samma stund, där de berör varandra, men aldrig riktigt kan dela varandras livsvärldar, säger Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent på Uppsala konstmuseum.

Verket kan upplevas av två personer åt gången och pågår i 20 minuter.
Biljettsläpp: 16 augusti

Läs mer om utställningen