Kulttuuriyö 8. syyskuuta

Uppsalan taidemuseo. Avoinna 11.30–24.00. 22.00–22.45 Valokonsertti: Jukka Rintamäki, In the Night – Yössä – På natten Ulkona linnanpihalla

22.00–22.45
Valokonsertti: Jukka Rintamäki, In the Night – Yössä – På natten
Ulkona linnanpihalla

Yössä on paikkasidonnainen konsertti, jossa kohtaavat konsertti ja Kaarina Kaikkosen From the Bottom of My Heart -teos, joka puolestaan ulottuu linnanpihan suihkulähteeltä museon katolle. Rintamäki käyttää sekä aiempia että tämänhetkisiä sävellyksiä, jotka hän dekonstruktioi ja yhdistää aivan uudeksi musiikiksi konserttipaikalle ja Kaikkosen installaatioon, jolla kulttuuriyön takia on aivan erityinen valaistus. Konsertissa käytetään syntetisaattoreita, tehosteita ja samplereita, ja Anton Svanberg soittaa puhaltimia ja elektroniikkaa ja Emma Augustsson selloa ja elektroniikkaa.

Kaikkonen käyttää työssään materiaalina muistoja. Niinkin arkipäiväinen asia kuin paita muuttuu sitä kantaneen henkilön edustajaksi. Kaikkonen on syntynyt vuonna 1952, ja hän asuu ja työskentelee Helsingissä. Hänellä on ollut näyttelyjä eri puolilla maailmaa.

Jukka Rintamäki säveltää musiikkia tietokonepeleihin, filmeihin ja moderniin tanssiin. Hän on 20 vuoden ajan ollut kriitikkojen ylistämän Silverbullit-bändin jäsen. Kolme vuotta sitten Rintamäeltä ilmestyi instrumentaalilevy The Lost Fast One, joka sai hienot arvostelut lehdistöltä. Levyn ansiosta hän oli Manifest-gaalan Vuoden säveltäjä -ehdokkaana vuonna 2015.

Rintamäki on tehnyt soundtrackin kriitikkojen ylistämään dokumenttiin Kim – den skalliga primadonnan, joka kertoo näyttelijä Kim Anderzonista, sekä soundtrackin draamapodiin Tunnlarna, P3 Ruotsin radio. Hän nauhoittaa parhaillaan The Lost Fast Onen seuraajaa, jonka on tarkoitus ilmestyä alkuvuodesta 2019.

Yhteistyössä Allt ljus på Uppsala 2018 -toiminnan kanssa ja Uppsalan kunnan suomen kielen hallintoaluetyön tukemana.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kulturnatten 8 september
Uppsala konstmuseum
Öppet 11.30–24.00
Hela programmet på konstmuseet

22:00–22.45
Ljuskonsert: Jukka Rintamäki,”In the Night – Yössä – På natten”
Utomhus på borggården

”In the Night” är en plats-specifik konsert och ett möte med Kaarina Kaikkonens verk ”From the Bottom of my Heart” som sträcker sig från fontänen på slottets borggård till museets tak. Rintamäki använder tidigare och pågående kompositioner som han dekonstruerar och sammanfoga till en helt ny musik för platsen och Kaikkonens installation som för kulturnatten har en alldeles särskild belysning. Konserten framförs med synthar, effekter, samplers och tillsammans med Anton Svanberg på blås och elektronik samt Emma Augustsson på cello och elektronik.

Kaikkonen arbetar med minnen som material. Något så vardagligt som en skjorta blir en representation av den person som burit den. Kaarina Kaikkonen är född 1952 och bosatt och verksam i Helsingfors och ställer ut över hela världen.

Jukka Rintamäki är verksam som kompositör av musik till dataspel, film och modern dans. Han har i tjugo års tid varit medlem i det kritikerhyllade bandet Silverbullit. För tre år sedan släppte Rintamäki den instrumentala skivan ”The Lost Fast One” som fick fina recensioner i pressen och för skivan blev han nominerad i kategorin ”Årets Kompositör” på Manifestgalan 2015.

Rintamäki har skrivit soundtracket till den kritikerhyllade dokumentären ”Kim – Den Skalliga Primadonnan”, om skådespelaren Kim Anderzon, samt soundtracket till dramapodden Tunnlarna för P3 Sveriges Radio. Han spelar som bäst in en uppföljare till ”The Lost Fast One” som kommer ut i början av 2019.

I samarbete med Allt ljus på Uppsala 2018, med stöd av Uppsala kommun Finskt förvaltningsområde.

5 september 2018