Boksläpp och föredrag om Upsala-Ekeby

Söndag 18 november 14.00-15.30 arrangeras boksläpp och föredrag om Stora boken om Upsala-Ekeby 1940-1978.

Hur kom det sig att det ur leran på Uppsalaslätten skapades stor konst och föddes modernistiska klassiker som Anna-Lisa Thomsons Paprika, Vicke Lindstrands Fungo, Ingrid Atterbergs Pepita, Mari Simmulsons Mars, Hjördis Oldfors Sakkara...? Hur kunde ett fritt och mestadels kvinnligt konstnärligt skapande leva och utvecklas, mitt i lerfloden av miljoner kakelplattor och blomkrukor, mitt i en patriarkal och traditionell brukskultur?

Författaren och redaktören Magnus Palm presenterar Stora boken om Upsala-Ekeby 1940-1978. Boken säljs för dagen till rabatterat pris 250 kr.

Med Stora Boken om Upsala-Ekeby, 1940–1978, Anna-Lisa Thomson, Vicke Lindstrand, Ingrid Atterberg, Mari Simmulson och Hjördis Oldfors, kommer referensverket som äntligen gör rättvisa åt denna höjdpunkt inom svensk konstkeramik. En bok med bilder på flera tusen föremål, med tillhörande faktauppgifter och prisvärdering. Dessutom ingår ett kapitel om Upsala-Ekebys offentliga konst, presentationer av 18 formgivare och konstnärer, samt ett gediget register.

Författare: Magnus Palm, som även stod bakom Stora boken om Stig Lindberg (Egmont Publishing 2016, andra tryckningen 2017).

Formgivning:Jennifer Thorsén

Förlag: Stora boken om Upsala-Ekeby ges ut av Scandinavian Retro, en tidning med fokus på 50-, 60- och 70-talets design och inredning genom Egmont Publishing AB www.egmontpublishing.se

Utgivning: Oktober 2018
Omfång: 300 sidor