Konstföredrag: Att klä en kvinnlig kung - drottning Kristinas garderob

Plats: Uppsala konstmuseum

4 april

Tid: 19:00 – 20:00

Mycket har skrivits om drottning Kristinas kläder, men vad hade hon egentligen på sig när hon var kung över Sverige? Kom och hör Julia Holm, doktorand i textilvetenskap vid Uppsala universitet, djupdyka bland sidenatlas, ullstrumpor, guldspetsar och en och annan kröningsmantel.

kristina-sida.jpgDrottning Kristina till häst, målning av Sébastien Bourdon från 1653. Målningen skänktes av drottning Kristina till Filip IV av Spanien.

Om föredraget

Kristina Vasa var Sveriges regent 1644–1654 och kröntes i Storkyrkan i Stockholm under pompa och ståt år 1650, i senaste modet direkt från Paris. Men drottningens liv bestod inte bara av festligheter, utan även vardag, resor, dragiga slott och dåtidens något rigida normer kring kön, stånd och klädedräkt.

Föredraget hålls på svenska arrangeras i samarbete med Uppsala slottshistoriska och Uplands konstförening. Fri entré!

Boka

Boka din biljett på Tickster

Fri entré!

Mat och dryck

Mellan 17.00-21.00 är det Art Night i Museum Bar & Café med musik, kylda drycker och AW-meny.

Kontakta museets reception. Telefon: 018-727 24 82

Receptionen är bemannad under museets öppettider:
Tisdag - onsdag: 11.00-17.00
Torsdag: 11.00-20.00
Fredag - söndag 11.00-17.00.