Mer om Uppländsk salong

Årets salong är curerad av Peter Bergman – konsthallschef på Fullersta Gård Konsthall i Huddinge. I den här texten delar han med sig av sina personliga reflektioner kring urvalet och om de samband mellan konst, natur och mänsklig erfarenhet som ligger till grund för utställningen.

Peter Bergamn-sida.png

Peter Bergman är f.d. gallerist och nuvarande konsthallschef på Fullersta Gård Konsthall i Huddinge. 

Vi använder språk för att beskriva och ordna världen, men vissa upplevelser låter sig inte fångas av ord. Som ung filosofistudent i Uppsala mötte jag för första gången Jean-Paul Sartres tankar och insåg att språket alltid lämnar något utanför, något som bara kan erfaras kroppsligt, påtagligt och omöjligt att uttrycka. För mig är skogen kanske det tydligaste exemplet – ständigt skiftande och samtidigt tidlös, bärande på ett värde som inte behöver förklaras.

När världen känns orolig söker vi oss till naturen – kanske för att där finns en stilla grundton av ro. Men naturen är mer än skog och hav. Den visar sig också i det lågmälda: i stigen där staden tar slut, på den ödsliga perrongen i morgonljus, i ett par podier i ett nedsläckt museum, lämnade åt tystnaden. Och ibland möter vi den i det oväntade – i ekot från ett skogs-rave eller i former som först tycks främmande, nästan absurda, men som bär spår av något välbekant. Det påminner oss om att det levande aldrig är helt symmetriskt.

Den här utställningen har vuxit fram ur 180 ansökningar från konstnärer med anknytning till Uppsala län. Jag har valt sjutton, vars arbeten rör sig mellan direkta naturskildringar och friare tolkningar, där olika tekniker och uttryck prövar och undersöker naturens former – ibland för att blottlägga det oväntade, ibland för att låta det vackra få finnas. Urvalet rymmer en mångfald av erfarenheter och perspektiv, förstärkta av den efterklang som alla sökande har lämnat – tecken på vår förankring i den värld vi delar och på de inre landskap som öppnar sig i mötena med konsten

Uppdaterad: