Program 25 maj

På museets olika våningsplan presenteras en bred variation av performance, från koreografiska praktiker, till skulpturala ljud och interaktiva installationer. I en värld där kultur och mänskliga kontakter är det värdefulla, delas erfarenheter över nationsgränser. Dagens avslutande akt sker på Köttinspektionen.

Presentation av dagens program

Revolves curatorer Rebecka Wigh Abrahamsson, Kajsa Wadhia och Karina Sarkissova presenterar dagens program.

  • Tid: 11.15-11.25
  • Plats: Receptionen, Uppsala konstmuseum

 

barn_700x390.jpg

Småkonstnärer – Hemmet inom oss

En performance av Uppsala konstmuseums egen konstgrupp med barn och vuxna från Ukraina.

  • Tid: 11.30–12.30
  • Plats: Vasaborgens södra mur, slottsparken.
  • Durational

Om verket

"Vår performance är konsten att röra sig genom tid och rum, där skydd blir ett konstverk och hopp vår inspiration. Vi förkroppsligar berättelserna om dem som lämnade sina hem under kriget. Vi utgår från ett tomrum som symboliserar osäkerhet och med varje rörelse växer konturerna av ett hus fram, ritade med enkla linjer, som om de växte fram ur trasiga trådar.

Vi förkroppsligar traditioner, bär dem inom oss över gränser och blandar dem med kulturen i ett annat land och våra egna identiteter. I denna performance får publiken bevittna den resa som var och en av oss gör i våra själar när vi försöker bygga vårt hem ur tomrummet.

Vad innebär det att ha ett hem? Vad innebär det att skapa ett skydd ur ingenting? Genom förståelse och empati vill vi upptäcka nya horisonter i en värld där kultur och mänskliga kontakter är det värdefulla."

 

Ehn_och_Brekke700x390.jpg

Stina Ehn & Oda Brekke – MANUAL

Stina Ehn och Oda Brekke, båda dansare och koreografer, utforskar relationen mellan plats och kropp tillsammans med deltagarna på Dansprojektåret på Wiks Folkhögskola. Publiken är välkommen att komma och gå och röra sig runt i rummet.

  • Tid: 12.00–13.30
  • Plats: Uppsala konstmuseum, våning 1
  • Durational

Om verket

MANUAL är ett verk av Oda Brekke och Stina Ehn skapat för och med deltagarna i Dansprojektåret på Region Uppsalas folkhögskola. Under två veckor har dansarna tagit del av metoder där relationen mellan plats och kropp, intryck och form utforskats.

Genom en praktik som växlar mellan att skriva och dansa har studenterna skapat rörelsesekvenser som bär med sig mötet med en särskild plats. I projektet frågar vi oss hur åskådarens blick kan koreograferas så att hierarkin mellan kropp och rum omvärderas. Kan formalistiska danser bli porösa i mötet med andra material?

Koreografi: Stina Ehn och Oda Brekke
Dans: Milja Vilde, Emelia Muriel Koberg, Natalie Morén James, Ewemande "Smooth" Ehiwe, Alimatou Njie
Ljud: Oda Brekke och Stina Ehn
Kostym: Elise Nohr

 

Wezile_Harmans_700x390.JPG

Wezile Harmans – Umdiyadiya – När vi minns

Vilka föremål och minnen tar du med dig till en plats som ska bli ditt nya hem? I denna rumsliga installation är du välkommen att reflektera över dina minnen, tillsammans med andra genom nål och tråd. Och att möta minnen från Sydafrikas turbulenta närtid.

  • Tid: 11.00–17.00
  • Plats: Uppsala konstmuseum, våning 3
  • Durational

Om verket

Umdiyadiya - När vi minns är en öppen inbjudan från den sydafrikanske konstnären Wezile Harmans att kollektivt reflektera över hur ett hem skapas. Verket hämtar inspiration från kollektiva minnen och försöker spåra historiska händelser i svarta hushåll under Sydafrikas turbulenta historia i närtid av tvångsförflyttning av den svarta befolkningen och segregation.

Performanceinstallationen består av en gles bomullstrikå och bandage som sys ihop till en enkel kvadrat och som bildar en replik av de informella bosättningar som skapas i anslutning till större städer på grund av arbetstillfällen.

Konstnären bearbetar minnen av tid som tillbringats i både välkomnande och icke-välkomnande platser med familj och vänner. Här möts vänlighet och mjukhet i en ogästvänlig och hård miljö. Verket vittnar om att kärlek också finns på oväntade platser, i miljöer som verkar trasiga. Dessa vackra och smärtsamma minnen förtjänar att bli ihågkomna.

På grund av EU:s strikta visumregler tvingas konstnären att medverka utan att vara fysiskt närvarande under själva festivaldagen.

 

Salad_Hilowle_790x3900.jpg

Salad Hilowle – Untitled black gaze on Francis Bacon

En fabulerande performance om konstnärsjaget, identitet och historieskrivning.

  • Tid: 14.00–14.45
  • Plats: Uppsala konstmuseum, våning 3
  • Språk: engelska
  • Max antal: 70
  • Insläpp: 13.50–14.00

Om verket

Untitled black gaze on Francis Bacon (2024) är en performance som kretsar kring sökande och kamp som har premiär på Revolve med Salad Hilowle.
I ljuset av konstnären Francis Bacons dramatiska liv söker Salad Hilowle i sitt personliga arkiv. Fascinationen inför Francis Bacons expressiva målningar, laddade med lager av känslor och personliga detaljer, fungerar som en projektionsyta.

Salad Hilowle använder spekulativa fabuleringar och humor för att tänka om det förflutna och det framtida. Verket pendlar mellan konstnärens pågående arbete med att skriva in den afro-svenska diaspora och dessa berättelsers närvaro i motsats till den etablerade, vita och maskulina historieskrivningen.

 

Jenny_Sunesson_700x390.jpg

Jenny Sunesson – Hymn for a Dehydrated Spruce

  • Tid: 15.00–15.30
  • Plats: Uppsala konstmuseum, Vasasalen -1
  • Max antal: 70
  • Insläpp: 14.50-15.00

Jenny Sunessons live-performance Hymn for a Dehydrated Spruce ger röst åt en gran. Sommaren 2018, till följd av den svåra torkan, började granen producera en mängd kottar i ett försök att föra sina gener vidare.

Verket ingår i en serie auto-etnografiska verk som utforskar det västerländska samhället och dess relation till skogen, ofta med utgångspunkt i konstnärens lokalitet i det lilla samhället Örbyhus i Tierps kommun. Själva granen, med sin säregna stämma, växer på konstnärens tomt.

Jenny Sunesson är intresserad av ljudets materialitet och dess bildskapande möjligheter i rummet. I den fyrkanaliga installationen Hymn for a Dehydrated Spruce kombineras field-recordings av granens inre kommunikation med andra vetenskapliga kartläggningar av granars kamp mot torkan.

Region Uppsala folkhögskola Dansprojektåret – Student Open Space

Performance i fyra separata delar på och utanför konstmuseet.

  • Tid: 16.00–17.00
  • Plats: Startar Uppsala konstmuseum, våning 1 och slutar i slottsparken
  • Max antal: 70
  • Durational

Dansprojektåret är en vidareutbildning inom dans som har fokus på samhällsengagerande dansprojekt. Under festivalen delar deltagarna med sig av sina olika konstnärliga processer i ett egencuraterat program på museet och i området utanför konstmuseet.

Medverkande: Milja Vilde, Emelia Muriel Koberg, Natalie Morén James, Ewemande "Smooth" Ehiwe, Alimatou Njie

 

NalediMajola700x390.png

Naledi Majola – IN FLUX

En undflyende ritual, där den kostymklädda kroppen förblir i rörelse.

  • Tid: 19.00–20.00
  • Plats: Köttinspektionen
  • Max antal: 70
  • Insläpp: 18.50–19.00

“Nobody knew who or what you were when you had a suit on.” - Saidiya Hartman.

Genom lek med svarta könsroller, med kostymer och konstnärens kropp som primära material, ger In flux uttryck för ett behov att bli ogreppbar. Det här behovet har mycket att göra med frågan om blicken och hur vissa sätt att betrakta kan innebära försök att begränsa och kategorisera ständigt föränderliga kroppar.

Mycket av rörelsen, ljudet och bildspråket försöker knyta an till olika svarta sammanhang med sydafrikanska referenser. Särskilt referenser från senare delen av 1900-talet, både inom Sydafrika och i exil, har haft betydande inflytande.

Läs om programmet 24 maj 

Uppdaterad: