Ny musik-curator och konsertbokare

Karl Jonas Winqvist är namnet på museets nya musik-curator. Karl Jonas har en bred erfarenhet inom musikbranschen, både som musiker med eget skivbolag, konsertarrangör och producent av bland annat Kalejdoskop för P2, Sveriges Radio. Under 2024 är det han som curaterar museets musikaliska program.

kj-puff.jpgVarje år arrangerar museet flera konserter. Konserterna är noga utvalda för att passa utställningar, lokaler och program och de väljs ut av externa curators som anlitas av museet.

De senaste åren har bland annat Elena Wolay, musikjournalist, bandbokare och grundare till plattformen Jazz är farligt samt Patric Kiraly, tidigare mångårig producent på Uppsala Konsert & Kongress, varit anlitade för uppgiften. Från 2024 tar Karl Jonas Winqvist över. Så här säger han själv om uppdraget.

Hur känns det att börja på Uppsala konstmuseum?

Som att när man som barn äntligen blev tillfrågad om man ville vara med och leka och att man dessutom får vara med att bestämma vad man ska leka…
Det känns som ett spännande uppdrag att fylla detta konstmuseum med musik under 2024.
Jag har genom åren fått stora upplevelser av både konserter och utställningar på Uppsala Konstmuseum så mitt mål blir att fortsätta på den vägen.

Vad kan våra besökare se fram emot, nu när du börjat?

Ett eklektiskt/varierat utbud av konserter med band/artister som är kompromisslösa, nyfikna, påhittiga och vars musik framförs av bultande hjärtan och med humanistiska värderingar i botten.
Det kommer att bli besök frän när och fjärran av både minimalistiska soloframträdanden och stora orkestrar som garanterat är värda att upptäcka!

1 februari 2024