Taus Makhacheva

Tightrope
15 februari - 14 oktober 2018

Taus Makhacheva, Tightrope, 2015, stillbild ur video, Dagestan.

I det vackra bergslandskapet i Dagestan utspelar sig Taus Makhachevas videoverk Tightrope. Rasul Abakarov tillhör femte generationen av lindansare. I videon vandrar han med kopior av konstverk från Dagestans konstmuseum - från en bergstopp till en annan. Makhachevas videoverk bjuder in till reflektion kring vad ett museum är, om konsten, arvet och samtiden.

Konstnären Taus Makhacheva (f.1983) har en förmåga att vända på perspektiven. Betraktaren eller jaget, blir litet inför bergskammarna, de oändliga vidderna och luftmassornas rörelse. Som tillhörande den etniska gruppen avarer och delvis bosatt i Makhachkala i Dagestan, är Taus Makhacheva intresserad av hur landskapet både är ett hem, en plats att återhämta sig på, och en spelplats för historiska narrativ.

I videoverket använder sig Makhacheva ofta av performativa handlingar som refererar till måleri eller foto. Hon har samarbetat med dansare och här är det lindansaren Rasul Abakarov, som efter ett bestämt mönster och med stort risktagande förflyttar konst.

Taus Makhacheva har en nära relation till konsten på det statliga konstmuseet P. S. Gamzatova. Museet har uppkallats efter dess första chef Patimat Saidovna Gamzatova, som också är Makhachevas mormor och var den som formerade samlingarna. Bland verken finns bland annat hennes morfar, poeten Rasul Gamzatova porträtterad av konstnären Yusuf Mollaev på besök hos Fidel Castro.

Motivet antyder den balansgång som den dagestanska befolkningen hela tiden utfört mellan strävan efter suveränitet och underkastelse av det kommunistiska partiets agenda. Under kommunisttiden fanns ett system där provinsmuseerna bytte konst, så att alla medborgare skulle kunna ta del av samma konst över tid.

Förutom måleri och grafik från Västeuropa och Dagestan har P. S. Gamzatova en stor samling av konsthantverk och brukskonst som silver, mattor, och snidat trä. Makhacheva intresserar sig för vad som händer med ett konstverk när det införlivas i en samling, hur detaljer faller i glömska och nya betydelser tillskrivs allt eftersom samlingen förändras.

Curator: Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent Uppsala konstmuseum

Dagestan ligger vid Kaspiska havet, med Tjetjenien, Georgien och Azerbajdzjan som grannar. Området har ibland kallats för Eurasia för sina kulturutbyten mot arabvärlden och Turkiet. De kaukasiska krigen 1817-1864 lade grunden för det ryska inflytandet över regionen. Här kan man också söka förklaringar till senare uppblossade konflikter. Sedan 600-talet har Dagestans befolkning varit muslimer, med en sufistisk inriktning. Grannländernas konflikter har på senare år återspeglats i en ny form av islamism, i ett missnöje över det ryska styret.

Taus Makhacheva arbetar främst med videokonst och har en masterexamen i bildkonst från Royal College of Art i London. 2015 visades Makhachevas separatutställning (In)sidenotes på Uppsala konstmuseum och 2014 medverkade hon som performancekonstnär i Friktioner – Internationell performancekonstfestival, arrangerad av SU-EN Butoh Company och Uppsala konstmuseum. 2016 fick Taus Mackhacheva det prestigefyllda Kandinskypriset för projektet Super Taus.

Tightrope har tidigare ställts ut på 57 Venedigbiennalen 2017 Viva arte viva, curerad av Christine Macel, samt på separatutställningen Cloud Caught on a Mountain på Moskvas moderna museum. Makhachevas är just nu aktuell i grupputställningen Snart nog: konst och handling på Tensta konsthall.

Program

Lördag 24/2 14.00–15.00 Konsert: Ellen Arkbro
Ellen Arkbro är tonsättare och ljudkonstnär från Stockholm. 2017 släppte hon sin debutskiva på Subtext Recordings med inspelningar av musik för orgel och brassinstrument. På senare tid har Arkbro framfört ny musik för orgel och elektronik runt om i Europa.
Fri entré. Plats: Våning 3.

Lördag 24/3 14.00–15.00 Konsert: Kali Malone
Kali Malone, tonsättare och musiker från Colorado, USA, numera bosatt i Stockholm. I hennes senaste soloprojekt undersöker hon hur tonarter kan användas i kompositioner på ett minimalistiskt vis för modulärsyntar, sträng- och blåsinstrument samt piporgel och elgitarr. Malone är också aktiv i grupper som Hästköttskandalen, Upper Glossa tillsammans med Caterina Barbieri, Sorrowing Christ och Swap Babies. Hon har tidigare spelat på bland annat Berlin Atonal och Norbergfestival.
Fri entré. Plats: Våning 3








16 februari 2018