Om stipendiaterna 2024

Årets stipendium delas ut till fem konstnärer. Konstnärerna är alla avgångselever från Sveriges olika konsthögskolors masterutbildningar. Här kan du läsa stiftelsens motiveringar.

Josefine Borgström 180x180.jpg

Josefine Borgström
Umeå konsthögskola
För ett måleriskt projekt som med en snyggt presenterad arbetsprocess växer i rummet. Det klassiska föreställande måleriet möter en mer abstrakt kroppslighet som med väl valda utsnitt undflyr direkt och övertydlig läsning i ett spännande och oväntat gränsland där underhållningsvåld möter intimitet. En fin sampling av stereotyper och genusbetingade förväntningar.


Nicole Khadivi_Kred Yeshin Lee 180x180.jpgNicole Khadivi
Kungliga Konsthögskolan, Stockholm
För ett psykologiskt skarpt och inkännande verk där en personlig berättelse får en allmänmänsklig betydelse. Film, glas, ljus och mekanisk rörelse ger en konsthistoriskt medveten helhet som kombinerar en nästan teknokratisk elegans med det mänskliga minnets bitterljuva värme.



Porträtt Olga 180x180.jpgOlga Krüssenberg
Kungliga Konsthögskolan, Stockholm
För en vacker och konsekvent genomförd installation där konstnären med varje detalj och ett slipat bildval drar in oss i narrativet. Svindlande vyer från ett till synes tidlöst Svalbard som kombineras med bilder från gruvdrift och lokalbefolkningens berättelser skapar ett obehag som gör att människans påverkan på naturen är svår att skaka av sig.


portrait_color_my_sjoberg 180x180.jpgMy Sjöberg
Konsthögskolan i Malmö
För förmågan att skickligt skildra spänningsfälten i ambivalenta tillstånd. Den föränderliga skärningspunkten mellan dåtid och framtid, verklighet och fantasi, det naturliga och det artificiella, vibrerar lågmält i verken. Med oförväget avskalad estetik öppnar Sjöberg upp en filosofisk grogrund där betraktaren befinner sig på tröskeln i detta mellantillstånd.

JessicaWesterberg_foto_JohannaBylén_2024 180x180.jpgJessica Westerberg
Konstfack, Stockholm
För en fängslande installation av glas, stål och aluminium där organiskt köttiga former möter stela konstruktioner i en hisnande balansakt. Verket kan ses som en ordlös metafor för förhållandet mellan samhällets begränsande strukturer och våra individuella olikheter, såväl fysiska som psykiska. Det munblåsta glaset uppvisar en motvilja till anpassning, vänder insidan ut och lämnar betraktaren med nerverna på helspänn.

Uppdaterad: