Skola

Välkommen till Uppsala konstmuseum!

Skapande och samtal om konst

På tre våningar i Uppsala slott visar konstmuseet utställningar med modern och samtida konst, nationell och internationell, med perspektiv från Uppsala till det globala.

Vi 
erbjuder alla skolor och förskolor i Uppsala kommun att komma på visning av utställningar och skapande arbete i verkstan utan kostnad. Kommer du från en skola utanför kommunen tar vi en mindre avgift för ditt besök. Information inför ditt besök och bokning av skolvisning.

Besöken består av 45 minuters visningar, där ni tillsammans med erfaren pedagog övar bildseende och  utvecklar språket genom tankar och begrepp med hjälp av konsten. Visningarna kan kombineras med 45 minuters skapande i verkstan. I verkstadspassen lär vi oss genom praktiskt arbete. Vi inspireras av konstnärliga tekniker, frågeställningar i utställningarna och metoder för visuell kommunikation. Vi arbetar ofta tillsammans i grupp. 

För bokning av visning och verkstad är det specifika datum och tider som gäller. Här följer ett
övergripande upplägg och under varje utställning finns mer information. Enbart visning
bokas utifrån klassens önskemål om dag och tid. 

SKOLPROGRAM VÅREN 2019


Bild från utställningen. Foto: Pär Fredin. 

"SMÄLLEN" MED FLERA
Verk ur museets samlingar
Boka skolvisning: Januari 2019–tillsvidare

Hanns Karlewskis skulptur Smällen från 1980 har fascinerat många. En mänsklig träkropp kolliderar med en blank motorhuv. Kraften och rörelsen öppnar upp för berättelser från vardag till myt. Med Smällen som tema sammanförs här olika sorters konstverk i utställningen. Nya som gamla, skulptur, måleri, foto och video. Krockar uppstår eller kanske ett stillsamt samspel. Här visas Lena Cronqvist, Roj Friberg, Jan Svenungsson och Katarzyna Kozyra. Tidigare mästare som Bruno Liljefors, Agnes Cleve och Bror Hjorth är också representerade, liksom delar ur museets samlingar
med Upsala-Ekeby-keramik.

Visning och verkstad: Bland sagovarelser F–åk 3
Det finns en sal fylld av sagofigurer – monsterliknande varelser i Roj Fribergs grafiska serie Spöksonaten, två ledsna änglar av Stiina Saaristo och människor som förvandlas till sten på en teckning av Sara Anstis. Vi pratar om sagor, om verkligheten och om det magiska runt omkring oss. I verkstan tecknar vi snälla och onda andar med kol och sangina (rödkrita).

Visning och verkstad: Hemlängtan och drömmar om resor Åk 4–7
Vi pratar om resor och hemlängtan. Vi tittar på hur olika konstnärer gestaltar känslor runt
att resa bort och att stanna hemma, från en lantlig lada av Bruno Liljefors till gåtfulla
berg av Taus Makhacheva. I verkstan skapar vi ett drömlandskap att fantisera runt.

Visning: Identitets betydelse Åk 8–gymn.
Vi samtalar runt porträtt och självporträtt om hur identitet kan manifesteras, och om hur selfien blev så populär i vår tid. Vi tittar på Katarzyna Kozyras Olympia, letar kopplingar till Édouard Manet och Tizian samt diskuterar sprängkraft i Lena Cronqvists målning 1986 och Jan Svennungsons ansiktslösa självporträtt.


 Vagn för flyende, 1982, skulptur. © Ingolf Kaiser/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Ann-Christine Fogelberg

INGOLF KAISER 
Vagn för flyende
Boka skolvisning: 16 februari 2019–maj 2019

Ingolf Kaiser är skulptör född 1936, baserad i Uppsala. Han förmedlar känslor genom taktila material och genom bekanta och nya former. Reflektioner om stora politiska händelser samsas med personliga existentiella funderingar. Som barn flydde han tillsammans med mor och syskon hastigt från ett av kriget förstört Tyskland. Sverige var både tryggt och främmande.

Utställningen visar skulpturer ur serien Persona, gjorda av material som skinn, tyg och metall. De påminner om kroppar sammanfogade med medeltida rustningar. Ett annat verk är Vagn för flyende, som erbjuder en fantasiresa bort från bekvämligheten. Teman: Trygghet, resande och drömmar.

Visning och verkstad: Drömland, finns det? F–åk 6
Vi inspireras av konstnären Kaiser och bygger flygapparater som tar oss till drömmarnas land. Eleverna jobbar i grupp, experimenterar och kombinerar material som modellera, tyg, trä och tejp. Kanske blir det en gemensam installation om framtidens flygmaskiner.

Visning: På flykt eller under en resa? Åk 8–gymn
Vi pratar om hur barndomsupplevelser formar en människa och påverkar hennes framtid. Varför är resande och drömvärldar så viktiga för våra liv? Vi pratar om andra konstnärer som reflekterar över krigstrauma och ofrivilligt resande i form av flykt, och jämför Kaisers skulpturer med medeltidstemat i Ingmar Bergmans filmer och Josefs Beuys schamanistiska sökande.


Grinding, 2018, glaserad keramik, pulverlackerad stål. ©Veronika Brovall/Bildupphovsrätt 2018

VERONICA BROVALL
Man Drawer

Boka skolvisning: 20 februari 2019–maj 2019

Uppsala konstmuseum fortsätter att låta publiken bekanta sig med keramik som uttrycksmaterial. Veronica Brovall (f. 1973) är en svensk konstnär verksam i konsthuvudstaden Berlin. Konstnärens starka och expressiva formspråk väcker känslor och berör. Hon följer en barocktradition och avslöjar våld genom att visa det i en extremt koncentrerad form. De brutala skulpturerna har en feministisk blick på maskulinitet och ”mannen” som bärare av världens våld, krig och elände. Svarta stålkonstruktioner blandade med grovt skulpterade kroppsdelar påminner om dokumentärfotografier från platser för självmordsdåd. Veronica Brovall drar genom att visa våldets grymhet uppmärksamheten till värdet av fred.

Visning och verkstad: Abstrakt konst – finns det? Åk 3–6
Abstrakt och figurativ konst har speciella platser i konsthistorien. Veronica Brovall kombinerar uttrycksformerna. Varför gör hon det? Vad är viktigast för en skulptur – färg eller form? Hur kan man skulptera en känsla? Vi pratar om konstspråk, gör abstrakta skulpturer som uttrycker känslor och målar dem. 

Visning: Våldet i medier och i konsten År 8–gymn.
Vi pratar om hur konsten påverkar politiken och hur medias belysning av våld påverkar vår våldtolerans. Vi samtalar om hur konstnärer i alla tider skildrat våld och krig, från Goya och Picasso till samtidskonst.


© Katarzyna Kozyra, A dream of Linnaeus' Daughter, stillbild ur video, 2018. 
Courtesy Katarzyna Kozyra Foundation

KATARZYNA KOZYRA
A Dream of Linnaeus' Daughter
Boka skolvisning: 25 april – 26 maj 2019

Konstmuseet visar en nyproducerad film av den polska konstnären Katarzyna Kozyra som gästade Uppsala förra året. A Dream of Linnaeus' Daughter är inspelad i Linnéträdgården med hjälp och aktivt deltagande av Uppsalaborna. I filmen förvandlas Beethovens klassiska stycke An Die Freude i nionde symfonin till ett oväntat ylande, morrande och gnäggande. Konstnären ställer frågan om hur långt människan har avlägsnat sig från naturen och om det finns en möjlig väg tillbaka.

Visning och verkstad: Är vi djur eller? F–åk 7
Vi tittar på filmen och pratar om valet av Linnéträdgården som inspelningsplats. Vem var Carl von Linné? Vilken epok levde han i? Eleverna lyssnar på klassisk musik, försöker härma den med egna röster och spelar in sitt eget framförande. För att komma närmare Kozyras performance och Linnés tid får vi låna peruker, spetsar och rosetter. Programmets längd: 60 minuter.

Visning och inspelning: Dialog mellan konstepoker Åk 8–gymn.
Eleverna tittar på fotokonstverk av Katarzyna Kozyra i museets samlingar och ser filmen A Dream of Linnaeus' Daughter. Vi diskuterar konstnärens förmåga att blicka tillbaka mot olika historiska epoker och konststilar. Vi avslutar visningen med inspelning av ett eget musikverk inspirerat av Kozyras film.




 

Uppdaterad:

Andra sidor under: Skola