Dans, poesi, performance och film

Lördag 30 augusti 14.00

Föredrag, läsning och samtal: Lydia Lunch

Biljetter: 100 kr

Lydia Lunch är en amerikansk sångerska, poet, författare och skådespelerska. Som en del av det sena 70-talets No Wave-scen bröt hon ny mark. Lydia Lunch kallar själv sina ord för virus, som infekterar. Om folk förstår vad hon pratar om eller ej, bekymrar henne inte.
Hon bröt ny mark med det inflytelserika bandet Teenage Jesus and the Jerks och allt sedan dess har Lydia Lunch fortsatt utmana med en mängd olika uttryckssätt, bl a i samarbete med musiker och band som Brian Eno, Sonic Youth, Omar Rodriguez Lopez och Nick Cave.
Dagen i ära läser hon ur sin senaste bok So Real It Hurts, texter som både skyddar oss från och samtidigt får demoner att dansa långt inom oss. Vi bjuds också på ett samtal medLydia Lunch..
På engelska.

I samarbete med Jazz Är Farligt

Torsdag 26 september 19.00

Kortfilm: Pre-view: 2019 års kortfilmsfestival i urval

Museum Bar & Café, DJ: Format 17.00–21.00

Uppsala Internationella Kortfilmfestival arrangeras 21-27 oktober. Festivalen är en av Europas största kortfilmsfestivaler och visar runt 300 kortfilmer från mer än 60 länder. Varje år är festivalen i kontakt med filmskapare och konstnärer från hela världen och har bland tusentals filmer valt ut det allra bästa att visas i Uppsala. Till detta tillfälle har ett unikt program curerats med några av de främsta konstfilmerna som visas på höstens festival. Det blir en spännande blandning av uttryck och teman med kärleken till den rörliga bilden som gemensam nämnare.

I samarbete med Uppsala Internationella Kortfilmfestival

 

Lördag 28 september 15.00

Performance: Milk River Valley (borderline human) Gunnhildur Hauksdóttir i samarbete med Saga Sigurðardóttir

Gunnhildur Hauksdóttir reste med ett forskarteam från Barret-Henzi Lab till Karoo i Sydafrika för att observera de flockar av vilda sammetsapor som bor där, samt forskarna som följer dem. Denna performativa dansföreläsning är influerad av aporna samt dansteoretikern Noa Eshkol, och den sydafrikansk advokaten och naturlyriken Eugène N. Marais. Tillsammans med dansaren Saga Sigurðardóttir undersöker och levandegör Hauksdóttir gränsdragningen mellan människa och andra arter. I samband med öppningen av The Non-Human Animal – Negotiating Bio-relations.

Lördag 5 oktober 14.00

Performance: Ceremoni(e) Maud Karlsson och Girilal Baars

Dansaren och koreografen Maud Karlsson och kompositören och musikern Girilal Baars hade länge funderat på ett samarbete och började under våren 2018 att träffas för att skapa en föreställning. Ceremoni(e) är ett nytt skede i detta arbete, en inbjudan till publiken att delta i en work-in-progress. En öppen ritual, med kropp och röst i museirummet.

Torsdag 10 oktober 18.00

Poesi: Johan Jönson läser ur Marginalia, Xterminalia

Museum Bar & Café, DJ: Erik Gavelin 17.00–20.00

Den kritikerrosade och prisbelönte poeten Johan Jönson läser ur sin senaste diktsamling. En orgie i våld, porr – och det eviga tjatet om pengar - beskriver recensenten Jens Liljenstrand verket. Marginalia, Xterminalia består av två enskilda böcker publicerade tillsammans. "Marginalia" en serie avgrunder, slukhål där repetitiva jag- och viutsagor om pengar internaliserar en grundläggande kapitalistisk lönearbetslogik. "Xterminalia" är ett montagearbete som bearbetar en utplåningens, våldets och negativitetens konstituerande ofrånkomlighet. Det som håller all existens vid flämtande och "zoembient" liv. Här ställs å ena sidan starka känslor mot döden och å andra mot den rådande ordning som sliter ut arbetares kroppar och reducerar liv till odöd. Hör Johan Jönssons tankar om skrivandet och arbetet med Marginalia, Xterminalia, utgiven på Albert Bonniers förlag 2019. I samtal med Madeleine Banks, producent Bibliotek Uppsala. Boken säljs på plats.
I samarbete med Bibliotek Uppsala

Lördag 26 oktober 13.00

Dans: Anna Pehrsson Thresholds

Danssamtal 15.15-15.45

Thresholds undersöker det kvinnliga subjektets kroppsliga struktur genom att aktivt befinna sig mellan balans och fall - vid och över kanten för förändring. I en förhandling mellan punkter behandlas kroppen som en krets av energier och flöden, en meditation utan direkt mål eller konklusion. Här ryms en ekologi av relationer, där kroppsliga mutationer blir en sorts Evas revben i en omvänd skapelseberättelse. Verket presenteras som en dansinstallation och är en del av serien Clusters I, II and III där de första delarna visats på Bonniers Konsthall, Stockholm. Anna Pehrsson tilldelas Region Uppsalas dansresidens vid Eric Sahlström Institutet 2019. Pehrsson har varit dansare vid Cullbergbaletten, Alias Compagnie i Schweiz och Stockholms stadsteater. Sedan 2016 är hon verksam som frilansande dansare och koreograf.

I samarbete med Kulturenheten, Region Uppsala

Torsdag 28 november 

Performance: The Disengaged Free Jazz Orchestra Kajsa Wadhia och Maria Stiernborg 19.00–20.00

Museum Bar & Café, DJ: Kolbeinn Karlsson 17.00–21.00 

Performanceduon The Disengaged Free Jazz Orchestra består av Kajsa Wadhia och Maria Stiernborg. Med bakgrund i koreografi respektive scenografi och bildkonst har de arbetat fram ett eget scenspråk som utgår från ett skevt, bångligt uttryck där friktion, dissonans och humor används som krafter att ifrågasätta rådande samhällsbygge med. Deras framträdanden präglas ofta av ett undersökande av relationen synlig-osynlig och ett lekfullt experimenterande med språk, röst och text. I deras kommande performance ingår hemmagjorda lo-fi instrument, spekulativ futurism, broderier, ett mikroskop, silverfolie, tejp, nematoder och livevideo. De har de senaste åren framträtt bl a på Kiasma i Helsingfors, Inkonst i Malmö, Stockholm Music & Arts, Mad House i Helsingfors och Studio 17 i Stavanger.

Uppdaterad: