Digital familjelördag

Guidad av museets pedagogoger får du inspireras av konsten i Uppsala konstmuseum och skapa egna konstverk. Digitala familjelördagar passar alla åldrar. Inga förkunskaper behövs. Alla videos är textade.

8 maj:

Visst kan du bli en performancekonstnär!

Museets konstpedagoger Gijs och Mireya inspireras av Tamar Ettuns händelserika konstnärskap och visar dig hur man gör en performance med kompisar och familjen.
Du behöver:
Din kropp, färgglada kläder, en telefon med kamera och en kompis som ska ta bilder på dig.

1 maj:

Gör ditt eget kollage!

Allt du behöver är: Sax, lim, tidningsurklipp och vanlig blyertspenna.

17 april: Skapa en abstrakt målning

Lär dig om abstrakt konst och skapa din egen abstrakta målning. Konstpedagog Gijs Weijer guidar dig genom skapandet. Inspirationen hämtar vi från av Joachim Carlssons målning Plats. Byta Plats från 2015.

Du behöver: Papper, maskeringstejp, vattenfärg, pensel och en köksvamp.

Gör ett gåtfullt objekt.

Tillsammans med konstpedagogen Gijs Weijer besöker vi utställningen Somniculus av Ali Cherri. Vi inspireras av konstnärens vandring på museer om natten och skapar ett objekt till framtidens museer av snäckor och mormors gamla vas.

Du behöver: En gammal vas, skål eller mugg. Några snäckor och stenar, modellera eller limpistol.

Skapa ett färgglatt kollage.

Lisa Jonasson som deltar i utställningen Gestus skapar detaljerade och färgstarka kollage. Tillsammans med konstpedagog Gijs Wejer inspireras vi av hennes konst och klipper egna bilder.

Du behöver: Färgat papper, sax, lim.

Klipp en abstrakt relief.

Hur gör man en 2,5 D tavla? Är den platt eller tredimensionell? Tillsammans med konstpedagog Gijs Weijer lär vi oss om konkret konst och tittar på verk från konstnären Elli Hemberg för att göra egen färglagd relief.

Du behöver: Kartong eller wellpapp, färg och palett, lim, penna och sax.

Gör en skulptur av papier maché.

I Uppsala konstmuseets samlingar finns verk av Nikki de Saint Phalle
Mireya Monserrat Escanilla berättar om hennes konstnärskap och visar hur ni gör en skulptur i papier maché.

Du behöver: Luftballonger, gamla tidningar, tapetlim, penslar, akrylfärg

Glasstider!

Vi tittar på Johan Thurfjells skulptur Collapse och tipsar om hur vi kan använda glasspinnarna som blir kvar efter en glass-kalass. Tillsammans med konstpedagog Gijs Weijer bygger du en bro fylld av färg och fantasi.

Du behöver: Glasspinnar, limpistol, garn, vattenfärg.

Uppdaterad: