Natasha Dahnberg leder konstskola på Uppsala konstmuseum

I höst utökas det pedagogiska programmet på Uppsala konstmuseum genom en ny medarbetare. Konstnären och pedagogen Natasha Dahnberg kommer att leda konstskolan som en del av Uppsala kulturskolas breddade program med ämnet bild & form i samarbete med konstmuseet. Under skoltid tar hon också emot besökande skolklasser som vill ta del av museet visnings- och verkstadsprogram.

Natasha Dahnberg är verksam konstnär och arbetar själv med teckning, måleri, foto, video och performance. I Uppsala ingår hon i konstnärskollektivet Haka som curerar utställningar på Köttinspektionen. Hon har även en bakgrund som bildlärare på Katarinaskolan i Uppsala.

Natasha Dahnberg är en uppskattad pedagog och konstnär med stor materialkännedom och kunnande inom både äldre och samtida konst.

Undervisningen och pedagogiken utgår från museets samlingar och utställningar. Eleverna får lära sig olika konstnärliga tekniker, allt från måleri och skulptur till digital animation. De får träffa konstnärer som ställer ut på museet och studera gammal och ny konst. Tanken är att barnen ska kunna gå i konstskolan från att de är 7 år fram till 20 år och gradvis avancera, som i musikutbildningen.

-        Vi planerar ett nära samarbete med de andra linjerna på den kommunala kulturskolan som musik, dans och teater, och elevernas arbeten kommer att visas upp på konstmuseet terminsvis, berättar Natasha Dahnberg.

Undervisningen startar i september och mer information finns på uppsalakulturskola.se ”Bild och form”.  Läs mer om museet skolprogram på uppsalakonstmuseum.se/skola eller i foldern ”Kultur i skola och förskola hösten 2018".

För mer information
Natasha Dahnberg