Program



Ladda ner program som pdf

Fredag 12 maj 

Uppsala konstmuseum
Adress: Drottnings Christinas väg 1 E, Uppsala slott
Tel reception: 018 727 24 82

16.00–17.00 / Våning 3
Invigning: Invigningstal av Catrin Lundqvist, intendent Moderna Museet och mingel.



16.00–21.00 / Våning 1, museets entré

Performance Pathway (UK)
Live To Camera, 2015, HD video, 45 min. loop. 
Studenter från Royal College of Art, London.

Rosana Antoli,  Lou Atessa-Marcellin,  William Colley,  Zeijing Liu, Heather McCalden, Karolina Magnusson-Murray,  Girolamo Marri,  Alicia Matthews, Leon Platt, Selina Bonelli,  Paula Fitzsimons, Harriet Fleuriot, Eunjung Kim, Yuki Kobayashi, Luli Perez, Hollie Miller, Sandra Stanionyte,  Saskia Vranken. 

Videoverket Live To Camera bygger på 3-minuter liveperformance av studenterna på Performance Pathway. Genom avancerad digital teknik har varje detalj i performanceverket registrerats.

Performance Pathway är en ny masterutbildning på Royal College of Art med fokus på performancekonst som specialisering inom bildkonstfältet. Unga konstnärer från olika länder studerar på denna världsledande utbildning. Kroppen är en plats och ett underlag för identitetspolitik. Omfattningen på deras undersökning är bred, men fokus ligger på att utan repetition skapa visuella bilder i stunden genom performance. 

Essi Kausalainen. Foto Lisa Lundström

17.00–17.30 / Våning 3
Essi Kausalainen (FI)
Lovers

Inbjuden konstnär: Ali Ardalan
Röst: Anna Haglund och Girilal Baars

“Vi har samlats idag för att tänja vår begränsade förmåga, vår förståelse.  Skapa rymd och andas”. I en performance baserad på ord, toner, rörelse och repetition samarbetar Essi Kausalainen med medverkande från Uppsala. Konstnären ser världen som en organisk helhet, en kaotisk kropp där alla delar är lika viktiga. Hon skapar konst där olika saker som växter, mineraler och objekt bemöts som performers och partners. Lovers hyllar denna komplexa samexistens, genom intimitet och avstånd, att dela med sig, känna och skapa resonans.

Inspirerad av “plant thinking”, feminististisk vetenskapsteori, ny materialism och kvantfysik skapar Kausalainen mångtydiga arbete som – istället för bild eller objekt – tar formen av handlingar och gester.

Kausalainen (baserad i Helsingfors) har deltagit i ett stort antal internationella performancefestivaler, men ställer även ut som bilkonstnär. De senaste årens utställningar har ägt rum på Moderna Museet i Malmö, Frankfurter Kunstverein, Matadero Madrid, Nikolaj Kunsthal Köpenhamn och SAVVY Contemporary Berlin. Performanceverket Lovers hade nyligen premiär på Somerseth House Studios, London. Läs mer om Essi Kausalainen

Leif Holmstrand. Foto Gregory Fital

18.00–21.00 / Våning 1
Leif Holmstrand (SE)
Asami Kannon / Whore

I en schamanistisk tillbedjan möter Leif Holmstrand Nicholas Hlobos (RSA) skulpturer i utställningen Zawelela ngale. Konstnärerna förenas i det textila hantverkets rituella och imaginära kraft, en zon för genusupplösning. Gestalten Asami Kannon är ett holmstrandskt alter ego. En självspegling i den japanska populärkulturen av inre motsättningar, där feminin sadism och omtanke smälter samman.

Asami är den kvinnliga antagonisten i den neosurrealistiska skräckfilmen Audition av Takashi Miike. In en drömlik fantasi framställer hon idén om våld och stympning som något åtråvärt. Kannon, å andra sidan påminner om en god religiös gestalt. Hon har makt och är likt jungfru Maria full av nåd. Med tusen armar omfamnar hon världen.

Leif Holmstrand uttrycker dessa motsättningar i en hypnotisk ritual, med en maskerande klädsel - en handsydd dräkt av sammanfogade sidenobis från Kyoto och Tokyo. Sopor som metafor och symbolik spelar en central roll. I verket föreslår Holmstrand en ny biopolitik, en amorf kropp som både är natur och kultur, rituell och urban. Axeln Sverige - Japan - Sydafrika (med Hlobos undersökande av xhosatraditioner) bildar en väv av kulturella översättningar och missförstånd, en typisk arbetsmetod för Leif Holmstrand.

Leif Holmstrand är Malmöbaserad bildkonstnär, curator och författare med en omfattande utgivning av skönlitteratur och poesi bakom sig. Asami Kannon är en del av ett konstnärligt forskningsprojekt av Holmstrand, med radiopoddar, skrivande, performance, curatoriellt arbete, video och skulptur. Holmstrand är också initiativtagare och curator av det svensk-japanska utbytesprojektet Translation Theme Park. 2015 framförde han det omfattande performanceverket Fake Bones med den japanska performancegruppen OLTA på Lilith Performance Studio i Malmö. Läs mer om Leif Holmstrand

Gustaf Broms. Foto TziMan Chan 

19.00–19.30 / Våning 3
Gustaf Broms (SE) & Nigel Rolfe (IRL)

Broms Rolfe
Being and doing
In between
nothing and everything
is something
The Human Condition
from Hannah Arendt
Work Labour Action
Nothing everything something

Gustaf Broms & Nigel Rolfe. Två konstnärskap med stark integritet. Tillfälligtvis förenas de som duo. Två parallella spår som repellerar och appellerar i ett särskilt spänningsfält.

Gustaf Broms, med bas i Vendel Uppland, behandlar existentiella teman kring människans relation till i naturen, i media som performance, video och installation. Han är internationellt verksam, genom performancefestivaler och utställningar t ex Bergen Internasjonale Performancefestival, Street Level Helsinki, Papay Gyro Hong Kong. 2016 var Broms Creative Director för Morni Hills Performance Biennale i Chandigarh, den första av sitt slag i Indien. Han har sedan 2015 organiserat uNder_jOrd_sTockholm, som är en öppen plattform för performancekonst på offentlig plats. Läs mer om Gustaf Broms

Nigel Rolfe (bosatt och verksam i Dublin) är en pionjär inom den tidiga performancekonsten. Rolfe har en omfattande produktion bakom sig och har gjort ett betydande internationellt avtryck som konstnär, curator och lärare. Sedan 1982 har Rolfe undervisat på Royal Collage of Art i London. Rolfes praktik spänner över video, film, fotografi och ljudkonst. Tidigt presenterades hans performancekonst på De Appel Amsterdam, Franklin Furnace New York och the Institute of Contemporary Art i London. Rolfe har visats i omfattande retrospektiva utställningar på The Irish Museum Of Modern Art i Dublin och Musee D’Art Moderne de la Ville De Paris. Han har ställt ut i Dublin, Paris, Sao Paulo, Busan, Kwangju och på Venedigbiennalen. Läs mer om Nigel Rolfe

 

Lördag 13 maj
Uppsala konstmuseum

Mikrokosmos, Jamison and Hicks

14.00–15.00 / Våning 3
Steffani Jemison (US) & Justin Hicks (US)
Mikrokosmos

Steffani Jemison och Justin Hicks skapar interdisciplinära performanceverk som undersöker friktionen mellan musik och språk. Deras första samarbete ägde rum på MoMA i New York. På Revolve presenterar de Mikrokosmos, ett performancetema med fokus på musikteori. Genom tonarter och rytm från den svarta folkliga musiktraditionen föreslår de nya metoder för att skapa kunskap. Den första versionen av verket byggde på en tolkning av Louis Armstrongs "What A Wonderful World" och var ett beställningsverk till festivalen Der steirischer herbst på Neue Galerie i Graz 2016. I verkets nuvarande fas blir låtskrivaren Gil Scott-Herons rytmer och melodi ett verktyg för att formulera en revolutionär melankoli.

Steffani Jemison (född Berkeley, Kaliforniern och bosatt i Brooklyn, New York) arbetar med tidsbaserad konst, och fotografi samt diskursiva plattformar för att undersöka idéer om ”utveckling” och dess ”alternativ”. Hon har presenterat sin konst på Mass MoCA, MoMA, New Museum of Contemporary Art, och LAXART. Jemisons konst finns representerade på Museum of Modern Art, Brooklyn Museum, Studio Museum i Harlem och Whitney Museum. Hon har undervisat i konst på flera institutioner som Columbia University, Parsons The New School for Design och Cooper Union m fl. 
Läs mer om Steffani Jemison

Justin Hicks är baserad i Bronx, New York. Genom musik, text, och ljud arbetar Hicks med ämnesområden som ekonomi, äktenskap och religion. Hans samarbetsprojekt har visats på Lincoln Center for the Performing Arts, Baryshnikov Arts Center, PS 122, The Juilliard School,The Knitting Factory, Jack, Arlene’s Grocery, The Japan Society och Bowery Poetry Club. Hicks var också konstnärligt ansvarig för musiken i Steffani Jemison's Promise Machine på MoMA 2015.

Jade Blackwstock och Joe Mackay. Foto Gustaf Broms

15.15–16.15 / Vasasalen

Performance Pathway (UK)
Studenter från Royal College of Art, London

Jade Blackstock, Whiskey Chow, Gerald Curtis, Helen Davidson, Isobel Smith, Alice Jacobs, Fritz Faust, Guido Tarricone, Luca Bosani, Joe Mackay.

Många unga konstnärer studerar på denna världsledande konstskola med performance som främsta ämne. Kroppen är en plats och ett underlag för identitetspolitik. Omfattningen på deras undersökning är bred, men fokus ligger på att skapa visuella bilder genom performance.

16.30–18.30 / Performancevandring
Performance Pathway (UK)
Studenter från Royal College of Art, London

Caterina Gobbi, Samuel Ross, Matt Mahony-Page, Ada Hao, Boram Moon, Rosie Gibbens, Ashley-Louise McNaughton, Risja Steeghs, Koy Lee, Robert Hardaker, Masayuki Watanabe.

Vandring från Uppsala konstmuseum till Uppsala Konsert & Kongress
Samling: museets entré för den som vill vandra i grupp. 

Platser för performance:
Svandammen
Västgötaspången
Resecentrum, i gångtunneln
Uppsala Konsert & Kongress

Uppsala Konsert & Kongress
Adress: Vaksala torg 1
www.ukk.se

William Basinski

19.00–20.00 / Sal B
William Basinski (US)
A Shadow in Time och For David Robert Jones

En av New Yorks mest framstående tonsättare och ljudkonstnärer, en nutida avantgardist och konstmusikalisk legend. William Basinski väver täta ljudmattor som kan förefalla enkla, nästan statiska, men som likt ett landskap öppnar sig i ett överväldigande myller av detaljer för den som tittar närmare. Ljudkonst som rankas bland mästare som Cage, Reich och Eno.
Läs mer om William Basinski och konserten.

Biljettpris: 160 SEK inkl serviceavgift
Biljetter: ukk.se

20.00-20.10
Bussresa till Köttinspektionen vid Storgatan. Fribiljetter hämtas i biljettkassan. Begränsat antal. 

Köttinspektionen

Ingri Fiksdal. Foto Anders Lindén

20.15– ca 20.45

Ingri Fiksdal (NO)
Shadows of tomorrow

Med verket Shadows of tomorrow, skapar den norska koreografen Ingri Fiksdal en totalupplevelse av psykedelisk konsert, men endast med hjälp av kroppsrörelser och ljus. Ingen musik hörs. I denna nya version, som Fiksdal arbetar fram särskilt för Revolve, är det en grupp Uppsalabor med blandade intressen och erfarenheter av rörelse och scen som framför verket.

Fri entré, ingen förbokning (begränsat antal platser, så kom i tid, dörren öppnas 20.00).
Läs mer om Ingri Fiksdal och Shadows of tomorrow

Köttinspektionen
Adress: Strandbodgatan 3, Uppsala
www.kottinspektionen.org
www.kottinspektionen-dans.se

22.00–01.00
DJ Patric Kiraly + bar





8 maj 2017